Drottningholms Entreprenad har sitt huvudkontor ute på
Ekerö utanför Stockholm. Med uppdrag att serva bygg- och anläggningssektorn är
de allra flesta av kollegorna ute på jobb hela veckorna och är sällan inne på
kontoret.
- Vi måste vara flexibla och anpassa oss efter hur våra
arbetsdagar ser ut och det gör vi med HR-appen, säger Carolin Cordeus,
verksamhetsadministratör.

Drottningholms Entreprenad AB, i folkmun Drottningholms, grundades
1987 av Peter Faerden och är i dag ett framgångsrikt entreprenadföretag med
huvudkontor på Ekerö. De servar dagligen sina kunder inom bygg- och
anläggningssektorn med transporter och förar- och maskintjänster. Många av de
anställda är ute på jobb hela veckorna och för det dagliga arbetet har de
samlat så mycket de kan i sin egen skräddarsydda HR-app.
Drottningholms verksamhetsadministratör Carolin Cordeus är
en av de drivande i arbetet med att utveckla och använda HR-appen som deras
primära arbets- och informationsverktyg.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut hos er?
- Många av våra anställda jobbar på olika ställen. Det kan
vara allt från byggarbetsplatser till olika serviceuppdrag, så det är viktigt
att vi har en smidig kommunikation och kan nå ut till alla snabbt och
effektivt. Vi måste vara flexibla och anpassa oss efter hur våra arbetsdagar
ser ut och det gör vi med HR-appen.
Hur använder ni appen i ert dagliga arbete?
- Vi använder den hela tiden. Vi har samlat mycket av vår
information där och det har varit ett jättelyft för oss. Den gör det enkelt för
alla att hålla koll på sina ärenden och för oss att administrera dem. Vi kan
också kommunicera med våra underleverantörer via SMS, det är en fantastisk
funktion som vi använder vid
behov.
Ni använder appen för era medarbetarsamtal. Hur funkar
det?
- Det har fungerat bra
eftersom vi kan skicka ut frågorna i förväg. Då finns det tid att förbereda sig
och reflektera över sina svar. Det gör samtalen mer meningsfulla och
konstruktiva. Vi får en bättre förståelse för hur vi kan stödja våra
medarbetare i deras utveckling.

Har ni någon funktion som är favoriten?
- En är SMS-funktionen. Vi har många underleverantörer som
vi behöver kunna nå. Det är snyggt och proffsigt när meddelanden kommer direkt
från oss, och det gör att vi kan nå ut till alla snabbt och enkelt. Det är
verkligen A och O för oss att kunna kommunicera effektivt med våra medarbetare
och underleverantörer.
Vilka är de största fördelarna för er med appen som ni
ser det?
- Den är användarvänlig och sparar mycket tid. Vi kan snabbt
informera många och i framtiden kommer vi kunna spara ned lönerevisionen direkt
i appen, vilket kommer spara ännu mer tid. Det gör att vi kan fokusera på vårt
arbete och vara mer produktiva.
Finns det några funktioner som ni saknar?
- Inte just nu. När vi haft en önskan om en ny funktion så
är det oftast möjligt att få det fixat. Till exempel har vi efterfrågat
möjligheten att boka vår tvätthall via appen, och det har nu implementerats och ligger redo för att
aktiveras.
Drottningholms användning av HR-appen visar hur digitala
verktyg kan förbättra kommunikationen och effektiviteten i en verksamhet där
många medarbetare är ute på fältet. Hör av dig till oss om du vill veta mer!

Det här är Drottningholms Entreprenad
Grundat: 1987
Antal anställda: 76 –
Med ett sextiotal hela tiden ute på jobb