Familjeägda åkeriet Widéns har rullat på de svenska
vägarna sedan 1979. Kärnverksamheten är transporter men i Kalmar har de också en
lastbilstvätt och den egna fordonsverkstaden
som utför alla fordonsreparationer och är specialister på kylaggregat. Här håller
de även utbildningar för yrkeskompetensbevis och truckkort med mera.
Maria Widén, vd och HR-ansvarig, och Mikael ”Sudden” Sundén,
utbildningsansvarig, på Widéns har varit med länge på HR-appens resa. Företaget
som har över 100 anställda och fler än 40 lastbilar gör många mil på vägarna
veckans alla dagar.
- En av våra utmaningar har alltid varit hur du kommunicerar
med människor som inte är på plats. Med HR-appen kan vi göra just det och
mycket mer, säger Maria. Vi har ledighetsansökningar, dokument, medarbetarundersökningar
och vi har skapat en kulturbärare i och med appen.
Från allt lite överallt till det allra mesta på samma ställe
Med medarbetare ute på vägarna är det en utmaning att förenkla vardagen och nå dem på ett smart och lätthanterligt sätt. Maria och ”Sudden” ser flera fördelar med att kunna samla allt på en och samma plats.
- Bara en så enkel sak som kontaktlistor gör jobbet mycket enklare för oss, säger Sudden. Tidigare stod det på ett papper någonstans. Samma sak med hur vi arbetar med onboarding i dag jämfört med tidigare. När vi får in ny personal då har vi redan en utarbetad plan som vi följer tillsammans med den nyanställda och som de kan titta på redan innan de är på plats.
Pionjärer inom HR-appen
Widéns var ett av de första företagen som hoppade på och började använda appen. Något de inte ångrar.
- Vi har fått vara med och bestämma, komma med åsikter och idéer. Vissa av våra förslag har blivit till nya funktioner och samtidigt vi kan använda andras. Det funkar jättebra för oss och jag tycker att vi har ett väldigt bra samarbete med Pontus och hans gäng, säger Maria.
Är det något som ni saknar i HR-appen i dag?
- Appen är oändlig och bara fantasin sätter gränserna. En sak som vore förnämlig skulle vara en AI-gubbe som kan hjälpa oss göra appen ännu mer användarvänlig med frågor och svar, säger Maria.