”Hittills har ingenting varit omöjligt”
Vi börjar med att backa bandet. För allt började egentligen
med en olycka – och ett besök av Arbetsmiljöverket som satte fart på kommunikationstankarna.
– Arbetsmiljöverket tryckte hårt på vikten av fungerande
internkommunikation och delaktighet från våra medarbetare. Det gjorde att vi
började prata lite löst om hur vi skulle kunna spetsa till vår kommunikation.
Först tänkte vi oss nya tv-skärmar eller någon form av informationsbrev – men
vi insåg ganska snart att vi skulle behöva en digital plattform, kanske rent av
en egen app som alla medarbetare kunde få tillgång till.
Mattias Svensson är hållbarhetschef med ansvar för
kommunikation hos Sandahlsbolagen. Under de senaste tio åren har han arbetat i
olika ledande positioner inom koncernen.
I samma veva som förbättringspotentialen kring företagets
internkommunikation hade påtalats av Arbetsmiljöverket, började Mattias
Svensson inse att koncernens kraftigt daterade och nästintill bortglömda
ledningssystem skulle behöva en uppfräschning.
En tanke började ta form: Skulle det gå att kombinera internkommunikation
och ledningssystem i en och samma plattform? Vore det möjligt att bygga ett
lättillgängligt ledningssystem, ett verktyg som dessutom gjorde det möjligt att
nå ut till alla medarbetare?
”Vi var nog ganska besvärliga i början”
När behovsformuleringen var spikad började Sandahlsbolagen,
med Mattias Svensson och representanter från IT-avdelningen i spetsen, sondera
marknaden efter tänkbara alternativ.
Det dröjde inte länge innan Roxx och HR-appen kom in i
bilden.
– Det var någon hos oss som kände till Roxx sedan tidigare
och hade hört talas om HR-appen, så vi kontaktade helt enkelt gänget för en
presentation.
Redan det första intrycket satte positiva avtryck hos
Mattias och hans kollegor.
"Vi blev väldigt imponerade av det höga lösningsfokuset. Vi klickade bra, kemin stämde och vi pratade så att säga samma språk."
- Mattias Svensson, Hållbarhetschef- Killarna som presenterade HR-appen förstod vad vi eftersökte, vad vi menade, och det märktes att de tog kravställningen på stort allvar.
Vilka faktorer avgjorde att ni valde Roxx och HR-appen?
– Alla våra frågetecken rätades ut och att vi fick rätt svar
gällande vår kravställning. Vi var nog ganska besvärliga i början, men vi
behövde säkerställa att vi skulle kunna bli en god kravställare för
leverantören vi valde, för att i förlängningen kunna skapa mervärde för både
oss själva och leverantören, säger Mattias Svensson och tillägger:
– Roxx svarade ja på allt och har även levererat därefter.
Dokumentsignering och enkel inloggning
Mattias Svensson återkommer flera gånger till
Sandahlsbolagens höga kravställan. Så, vilka krav handlar det om?
Jo, den stora frågan gällde möjligheten att kommunicera
dimensionshierarkiskt.
– Vi ville ha möjlighet att styra kommunikationen i
hierarkier, och rikta specifik information till olika personalgrupper: exempelvis
övergripande till alla inom Sandahlsbolagen, till alla på bolagsnivå, till alla
medarbetare kopplade till ett särskilt lokalkontor, till alla chaufförer som
kör en specifik fordonstyp, eller till alla tjänstemän i Helsingborg.
Parallellt arbetade koncernen nämligen med ett nytt
trafikledningssystem för godstrafik, baserat på samma typ av hierarkistruktur.
Kravlistan bestod även av punkter som dokumentsignering med
spårning på individnivå, samt ett enkelt inloggningsförfarande med möjlighet
till inloggning för externa samarbetspartners.
– Det blev check på alla punkter för HR-appen. Därefter var
det inte mycket att diskutera.
Enorm ökning av anmälda avvikelser
Sedan oktober 2022 är Sandahlsbolagens egen app i full
drift. Och det dröjde inte länge positiva tongångar började ljuda från såväl
medarbetare som kunder och samarbetspartners.
– Det bästa betyget appen överhuvudtaget kan få är att den
används! Inläggen vi skickar ut läses i regel av flera hundra medarbetare på väldigt
kort tid, säger Mattias Svensson.
En ytterligare effekt av appens inträde är en
explosionsartad ökning av antalet anmälda avvikelser och tillbud.
– I vårt tidigare ledningssystem var anmälningarna i princip
obefintliga, mycket på grund av att det var krångligt och behövde skötas via en
dator. Det var svårt och bökigt helt enkelt, säger Mattias Svensson och
fortsätter:
– Där har appen varit en rejäl dörröppnare. Vi har inte fått
in så här många anmälda avvikelser och tillbud på 10 år! Det är bara positivt;
det sätter fingret på våra förbättringsområden, vägleder oss i vårt
systematiska arbetsmiljöarbete och hjälper oss att hitta rotorsaker till risker
och faror i våra verksamheter.
Går det att sammanfatta vad HR-appen har inneburit för er
verksamhet?
– Vi har verkligen fått igång internkommunikationen. Det är
så enkelt att snabbt kunna skicka ut viktig information till berörda, om
exempelvis en avstängd väg, så chaufförerna undviker att bli stående i långa
köer. Just pushnotiser är väldigt uppskattat av chaufförerna.
Även funktionsdelarna kopplade till det nya ledningssystemet
har bidragit med rejäla förbättringar, kanske främst signering av dokument på
versions- och personnivå.
"Hela ledningssystemet är mycket mer tillgängligt nu. Vi har till och med satt appen som startsida på alla koncernens datorer. Det stärker engagemanget och delaktigheten."
- Mattias Svensson, HållbarhetschefInstruktioner direkt till chaufförerna
Även efter app-leverans håller Sandahlsbolagen och gänget
bakom HR-appen regelbunden kontakt, bland annat via återkommande
avstämningsmöten varje fredag.
– Vi har startat en Teams-kanal med en gemensam att
göra-lista, där vi fyller på med uppslag och tankar. Listan fungerar sedan som
mötesunderlag med uppgifter att fördela ut, och hittills har inget varit
omöjligt att lösa!
Hur skulle du sammanfatta HR-appens betydelse för ett företag i transportbranschen?
– Jag kan ta ett exempel: Vi har köpt in ganska många
gasbilar med specifika instruktioner för hur de ska tankas. Dessa instruktioner
har vi kommunicerat i appen till alla berörda chaufförer, som får ta del av
informationen i sin digitala fordonspärm, säger Mattias Svensson och tillägger:
– Med tanke på att vi är 1 100 anställda som arbetar på
olika tider och orter är kommunikationen så otroligt viktig. Med hjälp av appen
når vi alla – och den fungerar nu även som vårt nya ledningssystem, precis som
vi ville ha det!
Sandahlsbolagen
Sandahlsbolagens historia tar sin början 1949, då Ingvar Sandahl startade ett litet enbilsåkeri i småländska Skillingaryd. Idag är Sandahlsbolagen Sveriges största privatägda åkeri med 1 100 medarbetare. Fordonsparken består av cirka 500 lastbilar och cirka 400 tågvagnar.
Ända sedan starten 1949 har transporter på väg och järnväg varit verksamhetens huvudfokus. Sedan drygt 15 år tillbaka har koncernen dessutom breddats med entreprenadverksamhet inom grus, asfalt och vägbyggnation.