Boka kostnadsfri demo

Häng med oss i våra sociala medier!

Kundcase  |  27 Okt 2022

En av idésprutorna bakom HR-appens framgångssaga

Med över 23 000 användare, spridda över landet i ett oräkneligt antal branscher, är HR-appen en kommunikationssuccé utan dess like. Men hur började allt egentligen? Tja, som de flesta resor börjar: Med en inspirerande idé – och någon med driv och kompetens som blir sporrad att anta en häftig utmaning.

– Vi ville gå från analogt till digitalt. På den tiden hade våra chaufförer fysiska almanackor och telefonlistor i bilarna, som blev inaktuella väldigt snabbt. Så vår första idé var en enkel mobilapp med telefonbok och nyhetsflöde – och därifrån växte det sedan snabbt till något mycket större och betydligt mer användbart.

Mattias Lundgren arbetar som samordnare på Götene Kyltransporter. Det var han som kläckte grundidén, själva embryot till den kompletta kommunikationsplattformen HR-appen är idag.

När den första versionen av HR-appen hade lanserats och körts ut till medarbetarna på Götene Kyltransporter, började förslagen på nya funktioner strömma in. Snart kunde medarbetarna ansöka om ledighet och upprätta skadeanmälningar direkt i appen.

– Pappersarbetet var en svårhanterlig mardröm tidigare. Idag sköter chaufförerna allt det där själva i appen, och vi som jobbar med administrationen behöver bara komplettera eller godkänna anmälningar, rapporter och beställningar. Enklare kan det inte bli!

"I grunden handlar allt om att få ut information på ett smidigt sätt till berörda medarbetare. Den möjligheten är ovärderlig – framförallt i åkeribranschen. Allt annat är mest en riktigt bra bonus som gör livet enklare."
- Mattias Lundgren, Samordnare

Sedan dess har de nya funktionerna i HR-appen avlöst varandra – inte sällan utifrån en idé hos Mattias Lundgren: Filbibliotek med policydokument, rutiner och instruktioner; kvitteringsfunktion vid dokumentvisning; schemaläggning av inlägg, pushnotiser, mejlutskick och bilddelning. Därtill såklart även mycket finlir, prestandauppdateringar och grafiska lyft.

– När vi började utveckla HR-appen fanns det ingen annan som kunde leverera den här typen av kommunikationslösningar – och än i dag finns det ingen som gör det lika bra. En stor styrka med HR-appen är att alla användare får möjlighet att ta del av funktionerna som utvecklas, oavsett i vilket samarbete utvecklingen har skett. Det gör att olika branscher kan hjälpa varandra att bli vassare på internkommunikation.

Senast i raden av funktioner som härstammar från ett behov hos Götene Kyltransporter, är HR-appens utbildningsplattform – eller E-Learning-plattform. Sedan maj 2022 är funktionen i full drift.

– Vi kände att vi hade lite dålig koll på våra medarbetares kompetenser och utbildningar, så vi frågade om det gick att bygga in en så kallad E-Learning-plattform i HR-appen. Och visst gick det! Nu har vi allt samlat och lättillgängligt, och vi har redan gjort fyra egna utbildningar. Kompetenskraven ökar överallt, så jag tror att den här funktionen kommer bli enormt uppskattad brett över alla branscher.

Funktionerna och de tekniska lösningarna är såklart hjärtat i HR-appen. Men för att ett kommunikationsverktyg ska användas och bli uppskattat behöver det också se bra ut.

– Att vi har vårt eget varumärke och våra egna färger i appen känns såklart proffsigt! Och visst är det lite coolt att visa upp appen för kollegor och branschfolk – särskilt eftersom vi arbetat så tätt med utvecklingen.

HR-appen är byggd för att alla kunder ska kunna sköta och administrera den själva. Men om det dyker upp frågor – eller nya funktionsidéer – finns teamet bakom HR-appen alltid där som en trygg support.

Mattias Lundgren sammanfattar sin syn på HR-appen idag:

– I grunden handlar allt om att få ut information på ett smidigt sätt till berörda medarbetare. Den möjligheten är ovärderlig – framförallt i åkeribranschen. Allt annat är mest en riktigt bra bonus som gör livet enklare.

Några som valt HR-appen